Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Huiswerk in de basisschool? : sleutelen aan een huiswerkbeleid
Authors: ---
ISBN: 9053508813 9789053508817 Year: 2000 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Huiswerk lijkt als vanzelfsprekend bij school en onderwijs te behoren. Toch is huiswerk vaak een bron van spanning en een bekrachtiger van problemen. Huiswerk is eenio ingrijpend en veelvuldig gebruikt didactisch middel dat het nodig is er meer systematisch over na te denken. Een adequate aanpak van huiswerk begint met het uittekenen van een huiswerkbeleid op school. Dit boek steunt op ervaringen bij het begeleiden van scholen in het ontwikkelen van een visie op huiswerk. Hieruit is een werkmodelontwikkeld dat bruikbaar is in elke school die over huiswerk wil nadenken. Immers, de school heeft zelf vele sleutels in handen om zinvol(ler) huiswerk te organiseren. Het accent ligt niet zozeer op het huiswerkresultaat, maar veel meer op het huiswerkproces. Tegelijk wordt huiswerkbegeleiding ook een haalbare kaart voor elke ouder. Inhoudsopgave : Deel 1 : Waarom een huiswerkbeleid op de basisschool? 1. Waarom werken aan een huiswerkbeleid op de basisschool? > 1.1. Huiswerk is vanzelfsprekend > 1.2. Spanningen > 1.3. Huiswerk en kansarmoede > 1.4. Structurele oplossing 2. Naar een huiswerkbeleid met de viersleutelmethode > 2.1. Stap 1 : Maak het schoolteam bewust van de problematiek > 2.2. Stap 2 : De huiswerkenenquête voor leerkrachten > 2.3. Stap 3 : Sleutelhanger met 4 sleutels > 2.4. Stap 4 : Visietekst: Het huiswerkbeleid van de school > 2.5. Stap 5 : Verder verfijnen van het huiswerkbeleid Deel 2 : Huiswerkbegeleiding 1. Begeleiden van het huiswerk > 1.1. Hulp bij huiswerk > 1.2. Naschoolse studiebegeleiding 2. Huiswerk en schoolopbouwwerk > 2.1. Bewustmaking van de huiswerkproblematiek > 2.2. Meewerken aan het ontwikkelen van een huiswerkbeleid op school > 2.3. Vorming voor laaggeschoolde ouders ivm huiswerkbegeleiding > 2.4. Individuele ondersteuning van kansarme ouders 3. Individuele problemen met huiswerk > 3.1. Aanpak als leerkracht > 3.2. Aanpak als hulpverlener


Book
101 schrijftips die je moest missen op school : voor meer aandacht, meer respons én meer speeltijd
Author:
ISBN: 9789401482400 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Begin een zin nooit met 'En'!Vergeet in een opsomming de puntkomma's niet!Schrijf niet twee keer 'ook' in één alinea!Hebt u dat ook op school geleerd? Dan start uw ontwenningskuur nu.In dit boekje krijgt u schrijftips met positieve woorden. Eerder tips dan verkrampte regels die streng openen met 'nooit', 'niet' of 'geen'. Schrijftips met meer vraagtekens dan uitroeptekens. Met meer groene dan rode balpen.Nieuwe 21e-eeuwse schrijftips ook, gebaseerd op resultaten van A/B-tests, op geregistreerde oogbewegingen van lezers en op hoe mensen online scannen en lezen.De oude schoolregeltjes mogen loslaten, werkt bevrijdend. Of zelfs emanciperend. Schrijven kan heel plezierig zijn.https://www.standaardboekhandel.be/p/101-schrijftips-die-je-moest-missen-op-school-9789401482400


Book
Onderzoekend leren stimuleren : effecten, maatregelen en principes
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033488078 Year: 2012 Volume: *7 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanuit de onderwijspraktijk worden heel wat vragen gesteld over zinvolle werkwijzen om onderzoekscompetenties bij leerlingen te versterken. Aan de hand van een praktijkgerichte en wetenschappelijke reviewstudie beogen de onderzoekers handvatten aan te reiken voor leerkrachten om het onderzoekend leren optimaal te ondersteunen in de klaspraktijk. Hiervoor staan de auteurs stil bij de resultaten van internationaal onderzoek naar de verschillende didactische benaderingen om onderzoekend leren bij leerlingen te stimuleren. Aandacht gaat hierbij uit naar de onderzochte effecten alsook de (rand)voorwaarden op het vlak van de onderwijsleeromgeving en de rol van leerkrachten en leerlingen hierin. Daarnaast gaan ze ook in op de vraag welke didactische ondersteuning voor welke leerlingen optimaal is wanneer leerlingen onderzoekend leren. De resultaten van dit onderzoek worden gedocumenteerd in een gebruiksvriendelijke rapportage voor verschillende doelgroepen, waarbij zowel aandacht wordt besteed aan conceptverheldering, methodieken voor het stimuleren van onderzoekend leren en verwijzingen naar good practices als aan een wetenschappelijke verantwoording van het reviewproces.


Book
Leuker leren : een nieuw praktijkboek voor breinvriendelijke studie
Authors: ---
ISBN: 9045509164 Year: 2003 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek combineert nieuwe leertechnieken zoals mind mapping, speed reading, radiant thinking en mental literacy. De twee delen bevatten een rode draad doorheen telkens 7 episoden. Elke episode opent met een faction verhaalthema, gevolgd door een duidend leertraject en sluit af met praktijkgerichte leerstappen voor verdere integratie.


Book
Wegwijzer wetenschappelijk werk : bronnen voor papers en verhandelingen in de bedrijfseconomie
Authors: --- ---
ISBN: 902096349X 9789020963496 Year: 2006 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit werk, een geslaagd initiatief van de opleiding Handelswetenschappen van de Hogeschool Gent, brengen professoren hun ervaringen samen met het opstarten van wetenschappelijk werk. Het geeft een antwoord op vragen als: hoe dient een onderwerp op een wetenschappelijk verantwoorde manier aangepakt te worden en waar vinden studenten de gepaste literatuur? Een eerste deel behandelt fundamentele informatievaardigheden. Het tweede, grootste deel beschrijft de inhoud, werkinstrumenten en voorbeelden voor niet minder dan vierentwintig onderzoeksgebieden, uit de 'core business' van studenten in de handelswetenschappen, maar ook hulpwetenschappen als communicatie, geschiedenis, politieke wetenschappen etc. De disciplines zijn alfabetisch gerangschikt en worden op gelijke voet behandeld. Misschien verdient een meer systematische aanpak de voorkeur. Een derde deel reikt bronnen voor taalhulp aan. Dit werk is vooral zeer nuttig voor studenten op mastersniveau en biedt ook interessant materiaal voor docenten. Het boek bevat een nuttige index. Vaak wordt de letter wel heel klein en de layout is niet erg geslaagd.

Keywords

Bronnengids; bedrijfskunde. --- Bronnengidsen --- Handelswetenschappen --- Informatievaardigheden. --- Literatuuronderzoek --- Literatuuronderzoek. --- Online literatuuronderzoek. --- Schrijven. --- Scriptie. --- Wetenschappelijk onderzoek. --- Economie en handel. --- Onderwijs. --- Bedrijfskunde. --- Science --- teksten schrijven --- wetenschappelijk onderzoek --- Business economics --- Planning (firm) --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- Didactics of sciences --- Didactics of economy --- bedrijfseconomie --- 001.891 --- 460 Economie --- 001 --- 025.5 --- 372.833 --- 372.85 --- 65 --- 450.8 --- informatievaardigheden --- scripties --- bedrijfskunde --- didactiek --- economie --- hoger onderwijs --- informatieonderzoek --- 02 --- Informatievaardigheden --- 001 )* Wetenschappelijke onderzoeksmethoden --- informatievaardigheid --- kritisch lezen --- scriptie --- academisch rapporteren --- communicatie, schriftelijk --- informatie, zoekmethode --- maatschappijwetenschappen, methoden --- 003 --- E06071.jpg --- Onderwijs --- Schrijven ; leermiddelen --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschap --- Didactiek van de economie --- Didactiek van de wetenschappen --- Bedrijfseconomie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- inlichtingenwerk --- Methodologie --- Bronnen --- Literatuuroverzicht --- Bron --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting


Book
Jonge architecten in Vlaanderen
Author:
ISBN: 9055443816 9789055443819 Year: 2001 Publisher: Gent: Ludion,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

architectuur --- Architecture --- Flanders --- architecture [discipline] --- Vandenbussche, Tania --- Viérin, Philippe --- Depuydt, Anne Mie --- Pauwels, Geert --- Van Daele, Erik --- Claessen, Els --- Dehaene, Bart --- Verstuyft, Hans --- uapS --- Architettura - Thierry Lagrange & Patrik Steels --- META architectuurbureau --- D.I.A.L. architects --- NOA --- IDDV - Dave Deneir & Ignace Vermeersch architecten --- anno 1900-1999 --- Belgium --- anno 2000-2009 --- Architecten --- Architectes --- Catalogues d'expositions --- Flandre --- Tentoonstellingscatalogi --- Vlaanderen --- Young architects --- Jeunes architectes --- History --- Exhibitions --- Exhibitions. --- Histoire --- Expositions --- Architectuur ; Vlaanderen ; 21ste eeuw --- 72.036 <493> --- -Young architects --- -Vlaanderen --- België --- 72.036 --- 72.037 --- urbanism architecture projectS --- Meta architectuurbureau --- D.i.a.l architects --- Claessens, Els --- IDDV --- Deneir, Dave --- Vermeersch, Ignace --- Huiswerk --- Wieërs, Erik --- Somer, Dirk --- Architettura --- Lagrange, Thierry --- Steels, Patrik --- #A0206A --- 626 Bouwkunst --- Architectuur ; Vlaanderen ; 1995-1999 --- Architectuur ; België ; 20ste eeuw --- Tentoonstellingscatalogi ; Antwerpen ; De Singel --- 72.038(493) --- (069) --- architecten --- architectuur 20e eeuw --- architectuur 21e eeuw --- 72.071 --- Architects --- Architecture, Western (Western countries) --- Building design --- Buildings --- Construction --- Western architecture (Western countries) --- Art --- Building --- Moderne bouwkunst. Architectuur van de 20e eeuw--België --- 20ste eeuw (architectuur) --- Twintigste eeuw (architectuur) --- 21ste eeuw (architectuur) --- Eenentwintigste eeuw (architectuur) --- Architectuurgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België --- (Musea. Collecties) --- buitenlandse architecten --- Design and construction --- 72.036 <493> Moderne bouwkunst. Architectuur van de 20e eeuw--België --- Architettura: Thierry Lagrange & Patrik Steels --- META architectuurbureau [Antwerp] --- DIAL Architects [Nederzwalm] --- noAarchitecten --- IDDV - Dave Deneir & Ignace Vermeersch Architecten --- Architects. Urbanists --- Architecture, Primitive


Book
Inspiratiehandboek zelfgestuurd leren
Author:
ISBN: 9044114239 9789044114232 Year: 2003 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uit de inhoud: Deel 1 Zelfgestuurd leren als brede competentie: De belangstelling voor de competentie 'zelfgestuurd leren' groeit - Praktijkvoorbeelden uit de eerste graad en de tweede én derde graad van het ASO - Het begrip 'zelfgestuurd leren' - Groeien naar zelfgestuurd leren - Een ondersteunende aanpak in de school - Een ondersteunende en stimulerende aanpak vanwege actoren buiten de school. Deel 2 Een waaier praktijkvoorbeelden; Verklarende woordenlijst; Geannoteerde bibliografie en referentielijst; Bijlage: Van 'zelf werken' naar 'zelfverantwoordelijk' leren. (Bron: www.maklu.be) Waarom zou je leerlingen hun leerproces niet méér in eigen handen laten nemen? Hoe kan je hun zelfstandigheid opbouwen? Wat doe je om de competentie 'zelfgestuurd leren' te realiseren? De kennismaatschappij verlangt immers dat individuen flexibel en zelfstandig informatie verwerken, keuzes kunnen maken en hun verantwoordelijkheid opnemen. Dit Inspiratiehandboek vormt een prima kennismaking met het thema en toont in een tiental praktijkvoorbeelden hoe sommige scholen met hun leerlingen aan de competentie 'zelfgestuurd leren' werken. Studiewijzers, rolwisselend leren, andere groepsindelingen, een speciaal taken- en toetsenbeleid of reflectieactiviteiten kunnen leerlingen meer greep op hun eigen leerproces geven. Het boek beschrijft hoe school en leerkracht naar zelfgestuurd leren kunnen evolueren en inventariseert acties die zij - of schooloverstijgende instanties - kunnen ondernemen. De praktijkvoorbeelden zijn een inspiratiebron: scholen en leerkrachten kunnen de voorbeelden die hen aanspreken naar hun persoonlijke context en profiel vertalen.

Keywords

Onderwijskunde --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zelfstudie. --- Studiemethode. --- Psychologische pedagogiek. --- Secondary education --- Didactic strategies --- didactische processen --- zelfstudie --- zelfgestuurd onderwijs --- Zelfstudie ; secundair onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #A0308A --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 371.31 --- 373.5 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- didactiek --- leren --- zelfstandig leren --- 373 --- lerarenopleiding --- pedagogie --- uitgever Jacques Perquy ; leden van de werkgroep in opdracht van de Raad Secundair Onderwijs van de Vlor Wilfried Boels, Nathalie Ceulemans, Felix Claus [et al.] --- zelfgestuurd leren --- 450.8 --- secundair onderwijs --- studiemethoden --- 454.21 --- 489.4 --- Differentiatie --- Leerprocessen --- Leersituaties --- Leren leren --- Onderwijs --- Praktijk --- Zelfgestuurd leren --- Zelfstandig leren --- 474.9 --- 371.385 --- Inspiratie --- Leren --- Onderwijsorganisatie --- Zelfgestuurd onderwijs --- 454.2 --- Zelfontdekkend leren --- Zelfstandig werken --- 031987.jpg --- zelfsturend leren --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Didactische werkvormen --- Secundair onderwijs --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Didactiek --- 371.1 --- 371.21 --- differentiatie --- hoger onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Zelfstudie --- 484.2


Book
Schrijven : van verslag tot eindwerk : do's & don'ts
Author:
ISBN: 9789038214757 9789038217710 9789038216102 9789038223261 9789038213491 9789038226002 9789038226002 9038216106 9038217714 Year: 2016 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een eindwerk is de bekroning en het sluitstuk van studies in het hoger onderwijs. De kwaliteit ervan wordt bepaald door de inhoud en de opmaak die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Deze handleiding is opgevat als een praktisch naslagwerk dat kan gebruikt worden om een groot verslag te schrijven, of het nu een masterproef is, een onderzoeksrapport of een afstudeerwerk. Komen onder andere aan bod: hoe begin je te schrijven? Welke zijn de verplichte onderdelen? Hoe breng je structuur aan in je ideeën? Wat zijn de juiste stijl en toon? Hoe moet je refereren aan elektronische en niet-elektronische werken? Welke zijn de meest voorkomende taalfouten waarvoor je je moet behoeden? Welke vormgeving is verplicht? Welke opmaak is gewenst?

Keywords

Dissertations, Academic --- Report writing --- Handbooks, manuals, etc. --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- Bronverwijzingen. --- Citeren en refereren. --- Eindwerk. --- Eindwerken : schrijven. --- Informatievaardigheden. --- Rapporteringstechnieken. --- Refereren. --- Scriptie. --- Scripties --- Scripties. --- Wetenschappelijke rapporten. --- Nederlandse taal. --- Eindwerken. --- Social Sciences and Humanities. Communication Studies --- Reporting. --- Publishing. --- Thèses et écrits académiques. --- eindwerken schrijven --- verslagen schrijven --- teksten schrijven --- Science --- Higher education --- wetenschappelijk schrijven --- Schrijven --- #KVHA:Schrijfvaardigheid --- #KVHA:Scripties --- LESS --- #KVHA:Methodologie --- #SBIB:309H519 --- #SBIB:303H0 --- 450.8 --- scripties --- rapporteren --- eindwerken --- schriftelijke communicatie --- Schriftelijke communicatie --- eindwerk --- schrijfvaardigheid --- 001.818 --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Nederlands --- Dutch language --- 499.5 --- 844.4 --- schrijven --- scriptie --- Methodiek van het studeren --- Notuleren - Rapporteren --- 002 --- Eindwerk --- BPB1003 --- Pratique de rédaction --- 695 Communicatie --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- #KVHB:Methodologie --- #KVHB:Schrijfvaardigheid --- #KVHB:Scripties --- 001 --- 378 --- 003 --- Eindwerken --- Spelling --- Rapporteren --- spelling 1995 --- 001 )* WETENSCHAP EN KENNIS IN HET ALGEMEEN --- portfolio --- spelling --- publiceren --- scriptie (eindwerk) --- rapportage --- Redactie in de praktijk --- Wetenschap --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Wetenschappelijk onderzoek ; algemeen --- 007.2 --- #KVHA:Rapporteren --- #KVHA:Wetenschappelijk schrijven; Nederlands --- 808 --- Afstudeerprojecten ; wetenschappelijke eindwerken ; leidraad --- Illustraties ; Herr Seele --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- 010 --- Bronvermeldingen --- Eindscriptie --- Hoger onderwijs --- Rapportage --- Wetenschappelijke tekst : schrijven --- 092510.jpg --- 001.81 --- 808.1 --- Eindwerken schrijven --- citeren en refereren --- informatievaardigheden --- literatuurlijst --- literatuurstudie --- plagiaat --- rapporten --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- Bibliografie ; inleidingen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek --- hoger onderwijs --- verslagen --- projecten --- PXL-Music 2015 --- PXL-Central Office 2016 --- departement Algemeen 09 --- eindverhandeling --- handleiding --- praktisch naslagwerk --- Projecten --- Verslagen --- Spellingproblemen --- Methodologie --- Communicatie --- Refereren --- Bronnen --- písomné zručnosti --- teksti koostamise oskus --- stylistické schopnosti --- effektiv skriftlig fremstilling --- abilități de redactare --- writing skills --- τεχνική της σύνταξης --- вештина писања --- umiejętność redagowania pism --- vještina pisanja --- redactie in de praktijk --- ħiliet tal-kitba --- pratica di redazione --- rašymo įgūdžiai --- tekstin laadintakäytäntö --- prática da redação --- aftësi shkruese --- írásbeli készségek --- técnicas de redacción --- Gewandtheit im schriftlichen Ausdruck --- förmåga att uttrycka sig i skrift --- писмени умения --- вештини за пишување --- dokumentu izstrādes prasmes --- veščina pisanja --- practici de redactare --- schopnost vést administrativní agendu --- praktika të të shkruarit --- schopnost vést písemnou agendu --- rašymo būdai --- редакција --- braižymo įgūdžiai --- writing practices --- dokumentu izstrādes prakse --- prática da redacção --- способност за стилско изразување --- slohové schopnosti --- drafting skills --- aftësi hartimi --- Scriptie --- Verslag --- Spellingsprobleem --- Bron --- scileanna scríbhneoireachta --- Adult education. Lifelong learning --- Stilistics --- Report writing - Handbooks, manuals, etc --- Pratique de rédaction --- 450.8. --- Schrijven. --- eindwerk.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by